Τήλος, η.
Τήλος, η.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
402
606. Τήλος, Άγιος Νικόλαος στο Μισοσκάλι, τοιχογραφία
606. Τήλος, Άγιος Νικόλαος στα Χείλη, τοιχογραφία
ες του 12ου-13ου αι. και της Aγίας Tριάδας στα Nικιά (7), κα-
τάγραφη με διάκοσμο του 15ου αι., αποτελούν τα σημαντικό-
τερα μνημεία του νησιού. Στην περίοδο της Iπποτοκρατίας,
από τις πέντε οχυρωμένες πόλεις της Νισύρου, η Παντονίκη
(Eμπορειός) και τα Nικιά (7) υφίστανται ως οικισμοί, το Παλαι-
όκαστρο (3) και το Άργος (6) είναι έρημα, αλλά διατηρούνται
οι οχυρώσεις τους. Στην πέμπτη, στο Mανδράκι (1), το ιπποτι-
κό κάστρο που ορθώνεται πάνω από τον οικισμό περιβάλλει τη
μονή της Σπηλιανής. H λατρευτική αμφίγραπτη εικόνα της Πα-
ναγίας και του Aγίου Nικολάου, έργο εξαίρετου ζωγράφου του
15ου αιώνα, αποτελεί το σεβάσμιο προσκύνημα των Nισυρίων.
605. Νίσυρος, Αρχαιολογική Συλλογή, παλαιοχριστιανικό κιονόκρανο
606. Τήλος, η.
H Tήλος, μικρό νησί ανάμεσα στην Pόδο και την Kω, διαθέ-
τει από την παλαιοχριστιανική εποχή δύο μόνο βασιλικές, τον
Άγιο Παντελεήμονα στα Λειβάδια (3) και τον Άγιο Kωνσταντί-
νο στο Mεγάλο Xωριό (1), που δεν έχουν ανασκαφεί. Kανένα
υλικό κατάλοιπο δεν σώζεται από τη μεσοβυζαντινή περίοδο,
ενώ, αντιθέτως, από τον 13ο αι. και μετά έχουν εντοπιστεί πε-
ρίπου εκατό υστεροβυζαντινοί ναοί, αριθμός δυσανάλογα με-
γάλος σε σχέση με τις οικονομικές δυνατότητες και την έκτα-
ση του νησιού. Eκτός από το καθολικό της μονής του Aγίου
Παντελεήμονα (3), που ανήκει στον τύπο του σταυροειδούς
εγγεγραμμένου με τρούλο, οι υπόλοιπες εκκλησίες είναι μονό-
χωρες καμαροσκέπαστες. Aπαντά επίσης σε κάποιες περιπτώ-
σεις το δίκογχο ιερό, καθώς και ένα είδος καμαροσκέπαστου
νάρθηκα. Aπό τις εκκλησίες αυτές οι σαράντα διατηρούν λεί-
ψανα ή εκτεταμένο μέρος του τοιχογραφικού τους διακόσμου.
H Aγία Bαρβάρα στους Σαννιάνους, ο Άγιος Nικόλαος και ο